back Inapoi

Pasii ce trebuie parcursi pentru a organiza o instruire eficienta a angajatilor

[19/06/2012]

In lumea civilizata instruirea este o parte integrantă a agendei fiecărei companii. Asta fiindca o firma poate deveni cu adevarat performanta doar daca are angajati bine instruiti, fie prin intermediul unor taininguri de scurta durata fie prin intermediul unor cursuri de formare profesionala. Pe de alta parte instruirea angajatilor presupune costuri suplimentare si implicit reducerea profitabilitatii firmei. Tocmai de aceea procesul de instruire trebuie sa se desfasoare eficient, intr-un mod profesionist. Atunci cand vorbim de eficienta instruirii trebuie sa subliniem faptul ca in tarile din vestul Europei o serie de studii au aratat ca uneori formarea mai costisitoare, dar eficienta, poate economisi bani fata de varianta in care se aloca bani pentru organizarea unor cursuri de instruire ieftine dar ineficiente.
In Romania situatia este destul diferita, multe dintre companii punand accent in primul rand pe costul instruirii si mai putin pe calitatea acesteia. De aceea multe din anunturile date in presa romaneasca sau pe internet de firmele romanesti care organizeaza cursuri de instruire si cursuri de calificare se foloseste sloganul „cursuri ieftine” sau „cursuri la cel mai mic pret”.

Pentru managerii care sunt interesati sa cheltuiasca in mod eficient banii alocati activitatilor de instruire a personalului vom incerca sa prezentam in continuare cateva aspecte care trebuie luate in considerare atunci cand se ia decizia de a instrui personalul din firma.

1. Instruirea trebuie sa plece de la o analiza a nevoilor.
De exemplu, sunt frecvente situatiile in care managerii unor companii care sunt nemultumiti de evolutia vanzarilor contracteaza cursuri de instruire in vanzari fara sa tina cont de nivelul de pregatire al personalului din departamentul de vanzari si fara sa tina cont de numarul de persoane din departament care pot fi incadrate ca si “stagiari” si care ar trebui sa participe la cursuri de initiere si cati ar trebui sa participe la cursuri de perfectionare in acest domeniu.

2. Pentru orice curs organizat trebuie definite “obiectivele instruirii”
Este foarte important sa se stabileasca daca se va organiza un curs care are ca scop pregatirea teoretica sau instruirea practica. Educatia in general ofera informatii teoretice si ii invata pe oameni sa gandeasca, dar in schimb nu ii invata pe oameni ce sa faca în situatii particulare. Cursurile cu caracter teoretic le ofera persoanelor setul de cunostinte pentru ca ele sa isi dea seama ce fac sau ce ar trebui sa faca “în general”. Cursurile de formare profesionala sau cele de instruire practica invata o persoana ce să facă în situatii particulare, ele avand un caracter mult mai specific. Acestea încearcă să ofere o unei persoane competentele necesare pentru a sti ce sa faca într-o anumită situatie sau pentru a sti cum sa isi duca la indeplinire anumite sarcini, dar in schimb acesta nu acoperă orice situatie. Cursurile de instruire practica trebuie să fie strâns legate de situatii concrete de la locul  de muncă si de sarcini ce trebuie indeplinite.
In unele situatii sunt necesare cursuri "custom-made", care sunt gandite pentru a se potrivi atat nevoilor personale de învătare ale angajatului, cat si sarcinilor specifice pe care el trebuie să fie capabil să le indeplineasca.
Tocmai din cauza acestor diferente intre cursurile cu caracter educational si cele de instruire practica, inainte de a incepe instruirea propriu-zisa, trebuie stabilite obiectivele generale instruirii. Dupa ce s-au stabilit obiectivele generale procesul de analiza trebuie continuat pentru a elabora obiectivele specifice.

3. Stabilirea metodei de instruire
In principiu există două tipuri generale de metode de formare. În prima categorie intra cea in care se transmit informatii (cuvinte) din gura unui trainer, procesul de formare profesională avand loc prin interacţiune umană directă, iar al doilea tip de formare este este cea asistată de tehnologie, care consta in „auto-învătare” cu ajutorul unor instrumente de formare.
In ceea ce priveste instruirea cu ajutorul trainerilor, prin interactiune directa, aceasta este în prezent cea mai comună metodă de instruire. Aceasta instruire, la randul ei, se poate face
- de la Persoana-la-Persoană: in acest caz este vorba de o persoana instruita de un ‘instructor”
- in Grup / Clasa: : in acest caz se instruiesc mai multe persoane de catre un “lector”

Formarea profesionala asistată de tehnologie este extrem de rentabila deoarece conduce la o economie de costuri. Exemple ale acestei metode sunt tutoriale, manuale, tutoriale web, video, si de formare profesională pe bază de calculator.

Deoarece fiecare metoda de instruire are avantaje si dezavantaje managerii companiei trebuie sa decida in prealabil care metoda se preteaza mai bine la scopul urmarit.

4. Alegerea tipului de instructori
In multe situatii, mai ales atunci cand e vorba de instruire practica, cursurile pot fi sustinute de persoane care lucreaza in cadrul firmei. De cele mai multe ori persoanele cu vechime in firma cunosc mai bine procedurile de lucru ale companiei si sunt mult mai familiarizate cu nevoile de instruire ale cursantilor decat expertii externi.
Pe de alta parte, trainerii profesionisti sunt concentrati la formare, aceasta fiind misiunea lor. Ei au experientă în formare si pot furniza servicii la un inalt standard calitativ. Dezavantajul este insa ca serviciile unor traineri profesionisti sau ale unei firme specializate in instruirea personalului sunt mult mai scumpe decat costul cu “timpul alocat” de un om din firma care se va ocupa de instruirea colegilor.
Inainte de a demara cursurile de instruire conducerea firmei trebuie sa decida daca va apela la instructori interni sau la traineri externi. ATENTIE: “calitatea” lectorului sau a instructorului este vitala ! Este tentant sa alegi un lector sau un instructor care lucreaza ieftin, dar de cele mai multe ori asta va conduce la un impact scazut al activitatii de instruire !

Dupa ce s-a trecut prin cele 4 etape mai sus mentionate se poate merge mai departe la organizarea propriu-zisa a cursurilor, cu traineri interni sau externi. Indiferent de trainerii alesi si de metoda aleasa conducerea firmei trebuie sa fie atenta la materialele care vor fi folosite pe durata instruirii. Acestea trebuie sa fie adecvate scopului urmarit si sa fie atractive pentru participanti.

La finalizarea cursurilor, in mod evident se trece la evaluarea eficientei cursurilor. O gresala pe care o fac multe companii este aceea ca dupa terminarea instruirii nu se face o evaluare completa a rezultatelor instruirii. De obicei se distribuie cursantilor un set de chestionare prin care se incearca evaluarea utilitatii cursului si a profesionalismului lectorului din punctul lor de vedere. Pentru a putea constata daca instruirea a fost eficienta sau nu trebuie facuta o evaluare atat in ceea ce priveste efectele sale imediate cat si cele pe termen lung. Trebuie gasiti indicatori care sa permita cuantificarea efectelor instruirii asupra rezultatelor companiei, ceea ce uneori este chiar greu de facut !

Trimite unui prieten: e-mail: numele dvs:
|  linkuri utile  |  termeni si conditii  |  confidentialitate  |  despre noi  |  contact  |  memoreaza pagina  |  ajutor  |  stiri  |  firme/judete  |